Sådan optimerer du lyset i din butik

kahler-lysestager

Der er rigtig mange ting, man som butiksejer skal tænke over. Butikken er jo både ens hjerteblod og levevej, og man vil derfor ganske naturligt gerne have, at den tager sig så godt ud som overhovedet muligt. Dette vil uden tvivl forøge salget og gøre salgsoplevelsen bedre for både kunderne og for butikkens ansatte. Men hvad er det egentlig, som man bør have fokus på, når man indretter sin butik efter dette ideal?

Det visuelle fylder rigtig meget, når det kommer til butikslokaler. Således bør man tænke over en grundlæggende plan, som man så følger igennem via design og opsætning. Det kan for eksempel være et farvekoncept, som man vælger at dyrke. Når det kommer til shopping, så er det vigtigt at tænke over, at det er produkterne, som skal være i fokus. Selvom butikken gerne må være flot at se på og give kunderne lyst til at tilbringe meget tid derinde, så er det først og fremmest de varer, som man udbyder, som skal have opmærksomheden. Dette gør man typisk ved at hole butikken i rene, afdæmpede farver – noget, som også gerne må afspejle sig i de møbler, som man vælger at implementere i lokalerne.

Lys er alfa omega

Men noget, som man virkelig bør tænke over, er lyset i butikken. Lyset er det, som er med til at fremhæve bestemte elementer og skjule nogle andre. Der er typisk to lyskomponenter, som er vigtige – nemlig den generelle belysning samt spots til butikker. Den generelle belysning skal endelig ikke være for skarp – nærmere tværtimod. Der er nemlig ikke noget der er værre, end et alt for skarpt lys, når man går rundt i butikken eller – endnu værre – smider tøjet inde i prøverummet. Når det kommer til den generelle belysning er det derfor en god idé at tænke i hygge, ligesom når man sidder omkring spisebordet eller i stuen derhjemme.

Men når man så ser på spots til butikker, så er historien en helt anden. Spots udgør en meget direkte og meget skarp lyskilde, som er designet til at sætte fokus på noget helt specifikt. I tilfældet med en butik vil dette typisk være interessante varer, og derfor er konceptet her næsten jo mere lys jo bedre. Lyset vil nemlig sætte fokus på de eksklusive ting, som man gerne vil have kunden til at købe. Gode spots vil også have den funktion, at de lokker kunderne til – lidt ligesom en vandrende, som går målrettet efter et lys i mørket. Netop derfor er kontrasten mellem den generelle dæmpede belysning og den specifikke spot-belysning netop så vigtig for miljøet og den visuelle balance i enhver butik. Sammen med farverne udgør lyset altså en god basis for at lokke kunderne til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.